Blogginlägg: TRX utbildning genomförd!

TRX utbildning med Concept

TRX utbildning med Concept

TRX utbildningsdag med Concept i Farsta, Stockholm

Jag hade nöjet att få åka på TRX utbildning för att bli TRX gruppträningsinstruktör hos Concept. En heldagsutbildning med blandad teori och praktik kring TRX träning och hur man lägger upp gruppträningspass med TRX suspension trainer.

Dagen började med att jag fick springa in till Farsta bad och simhall med andan i halsen för att jag förlitat mig på Google maps vägbeskrivning och tidsestimering. Jag tog tåget upp till Stockholm på fredagen och sov på hotell i centrum och åkte ut mot Farsta, i vad jag trodde var god tid, men det visade sig kvickt att tiden rann ut. När jag väl gick av på tågstationen fick jag förlita mig på Google maps för att hitta och tidsestimatet var en aning optimistiskt för oavsett hur länge jag gick återstod det ungefär samma tid tills jag kom fram.

Till slut fick jag börja småspringa med min tunga packning på ryggen (inkluderade mat för hela dagen eftersom jag har många allergier så att jag måste alltid ha mat med mig). Med andan i halsen fick jag smyga in i träningssalen och sätta mig ner och presentera mig sist av alla.

Utbildningsmaterial och genomgång före TRX BodyBlast

Vi fick ut ett instruktionshäfte för TRX med övningar, passupplägg, upphängningsinformation och annan matnyttig information. Sedan gick tränare, Pontus, igenom kortfattat tankarna bakom TRX, vem som uppfann TRX (navyseals) och hur de ser på funktionell träning. När första teoribiten var avklarad var det dags att lära känna TRX suspensiontrainer, d.v.s. själva redskapet som vi skulle använda (spännbanden med de gula tygbitarna på bilden). Pontus visade hur vi ställde in den, de olika positionerna vi skulle kunna och sedan gick vi igenom olika basövningar där man använda kroppsvikten för att göra dynamiska och funktionella övningar.

TRX BodyBlast, följa-instruktören-pass

Första passet vi fick prova hade ett klassiskt gruppträningsupplägg där deltagarna (vi) skulle hålla takten till musiken och utföra alla repetitioner i samma takt och antal som instruktören (Pontus). Det var bra att köra igenom passet för att själv få uppleva hur det känns att vara deltagare med det passupplägget och låna en del idéer om coachning och teknikjustering. Därefter följde ett nytt teoriblock före vi hade dagens sista och tyngsta pass.

TRX Circuit, intensiv-pass

Andra och sista passet för dagen var TRX circuit som vi själva hade fått planera ihop innehållet på. I häftet vi fick utdelat ingick mallar med strukturen på passet och vi fick fylla det med innehåll. Grund idén var annorlunda jämfört med TRX BodyBlast för det var tidsbaserat, 30 eller 60 sekunder skulle vi genomföra så många repetitioner vi orkade och kunde. För min del betydde det att jag gav allt jag hade för att se hur det skulle kännas, och kännas gjorde det! Jag har relativt bra kondition, bland annat tack vare att jag är spinninginstruktör,  men jag fick upp pulsen rejält och behövde till slut använda de små vilopauserna mellan blocken för att hämta andan! För min egen del kan jag bara säga att det solklart var min favorit som deltagare utav de två passen.

Planering utav mitt första egna TRX pass

Det som återstår nu är att mixa musik och planera mitt eget första TRX pass som står och väntar på mig på lördagsmorgnar framöver. Det skall bli en ny rolig utmaning som jag ser fram emot :)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *