Blogginlägg: Rehab upplägg

Rehab Träning

Rehab Träning: Jujutsu

Inledande Fas, Fas för tålighetsträning, Fas för specifik hårdträning, Fas för återgång till motion och idrott

Inom rehab pratar man om 4 olika faser, den inledande fasen då man tar hand om den akuta smärtan med tryckförband, begränsar svullnad och blödning. Andra fasen fokuserar på återgång till full rörlighet och tålighetsträning för vardagsaktiviteter. Näst sista fasen handlar om återgång till full styrka, uthållighet och idrottsfunktion. Till sist återgår man till motion och idrott utan symtom eller osäkerhet.

Min inledande fas hanterades av sjukhuspersonalen och jag behövde inte agera för att hantera den. Andra fasen genomförde jag när jag efter två dagar försiktigt men medvetet började aktivera mina yttre bukmuskler igen efter operationen. Jag fick försiktigt bedöma hur vilken mängd av spänning som tilläts utan att påverka mina stygn på magen och utan att förvärra ömheten jag hade ifrån magen. I näst sista fasen började jag med att gå nerför trappor och gå ut för en promenad med sällskap. Fick hela tiden vara medveten om hur jag aktiverade min magmuskler, hur det kändes, hur långa steg respektive hur långt jag kunde gå. Sällskap hade jag med mig ifall jag skulle behöva stöd för att kunna ta mig hem igen.

När en längre promenad kunde avverkas utan ökade smärtor, utan att mina stygn påverkades, utan att läkeprocessen påverkades, utan att jag kände ökad trötthet, då tog jag nästa steg och besökte gymmet. På gymmet värmde jag försiktigt upp på en CrossTrainer som hade minimalt med stötar och oväntade rörelser. Därefter fokuserade jag styrketräningen på överkroppen för att minimera användningen av magmusklerna. Försiktigt fick jag prova ut övningar där kroppen stabiliserades med hjälp av bänk eller andra redskap för att avlasta magmusklerna. Dagen efter kändes inte kroppen försämrad och med en dags vila kunde jag prova på ett lättare konditionspass. Under konditionspasset fanns det en del saxningar, jacks och små hopp. Det kändes i magen men stygnen påverkades inte, läkningen försämrades inte och dagen efter kändes kroppen inte tröttare.

Med en dags vila blev det ett jujutsupass, dock utan kast och utan några övningar som belastade magmusklerna.

Förbereda, genomföra och utvärdera

Hela min rehabträning har jag först förberett genom att fundera ut övningar eller aktiviteter som kan passa till det skick min kropp befanns sig i, genomföra övningarna eller aktiviteten med stor försiktighet och lyhört till kroppens signaler. Ifall kroppen klarade av det utan att försämras (tröttare, mer ont, stygn går upp eller andra problem), då var det vila och prova nya övningar eller aktiviteter.

Jag har valt att fokusera på aktiviteter och övningar som ligger nära min vardag d.v.s. cykla, promenera, konditionsträning, styrketräna och jujutsu. Rehabträning är individuellt och beror på den enskilda personen och dess förmåga att läka, viljan att genomföra programmet och målen beror på hur deras vardag såg ut före skadan och vad som är fysiskt möjligt att återvända till. För min del behöver jag återvända till att instruera i tunga konditions och styrkepass 5 dagar i veckan, så fort som min kropp tillåter. Hittills går det bra så låt oss hoppas att det fortsätter :)

Nu skall jag fortsätta min rehab genom att sova ;)

Önskar mina läsare en trevlig kväll!

Källor

  • Nya motions- och idrottsskador och deras rehabilitering, Roland Thomeé, Leif Swärd, Jon Karlsson, SISU Idrottsböcker, 2011

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *