Blogginlägg: Rehab efter titthålsoperation i buken

Gym rehab träning

Första gymbesöket efter operation

Vägen tillbaka titthålsoperation i buken

I lördags för 1½ veckor sedan blev jag titthålsopererad i buken. Efter operationen frågade jag läkaren som gick ronden vilka muskler som påverkades för att kunna lägga upp min rehabträning. Hon berättade att vid titthålsoperation görs 3 snitt i magen, den ena igenom vid naveln igenom linea alba (bindväv vertikalt i mitten mellan främre raka magmusklerna, rectus abdominis), den andra vid vänster sida under sneda magmusklerna (obliquus abdominis externus) och den sista i mitten längre ner både igenom linea alba och delvis på rectus abdominis.

För min del märkte jag att samma kväll som operationen kunde jag hjälpligt ta mig ur sjukhussängen och halta mig framåt utan att ta extra smärtstillande eller annan medicin. När vi kom hem på eftermiddagen dagen efter var det desto svårare att röra mig. I två dagar behövde jag hjälp att resa mig och lägga mig ner för att jag kunde inte använda mina magmuskler.

Tredje dagen efter operationen kunde jag gå och sätta mig ner utan hjälp

Tredje dagen efter operationen kunde jag gå och sätta mig ner utan stöd. Långsamt men säkert kunde jag börja aktivera mina magmuskler och räta upp hållningen. Läkarna berättade före och efter operationen att det var vanligt med smärtor i axlarna för att under operationen låg man ner på ett operationsbord som lutade och det var vanligt att patienter fick ömma axlar eftersom det var en del tryck på axlarna. Jag kände inget i axlarna men däremot kände jag av stora spänningar i halsmuskler och käkarna, antagligen för att jag omedvetet bitit ihop under operationen och spänt mig. Under de två dagarna förstod jag verkligen hur stor skillnad magmusklerna gör i vardagen och hur beroende jag är av dem.

Promenader

Fjärde dagen kunde vi gå en promenad på 3,3 km och fastän det gick långsamt var det skönt att känna att kroppen svarade och att jag började återvända till normala vanor igen. Femte dagen blev det en längre promenad på 5,8 km och kroppen svarade fortfarande fint och samtidigt var det väldigt fint väder.

Första gymbesöket, 30 min och bänkpress

På sjätte dagen satte jag för första gången min gymväska på gymmet igen. Uppvärmningen på en Crosstrainer gick OK. Det kändes underligt i magmusklerna men inga smärtor. Jag tänkte låta andra muskler än magmusklerna arbeta så bestämde mig för bröst och axlar. Eftersom bänkpress är en klassisk övning tänkte jag att det provar jag. När jag lade mig ner raklång på bänken insåg jag fort att det verkligen inte var en god ide! Jag fick ont ifrån mina magmuskler som tänjdes ut på bänken och reste mig försiktigt igen. Sedan tog jag mig över till en lutande bänk istället och körde hantelflyes, som var skonsamt för mina magmuskler. Jag styrketränade axlar och bröst 30 min i ett par olika övningar som var skonsamma mot magmusklerna, och gick sedan hem igen nöjd och glad.

Åter på kontorsjobbet och försiktigt träna kondition

Idag, 10 dagar efter operationen, återvände jag till kontorsarbetet, cyklade till och från arbetet och har enligt min Garmin gått 9,4 km. Jag har även kört försiktig kondition i 60 min. Läkarna sa att jag inte fick köra tung träning förrän efter 14 dagar så jag bevakar kroppens signaler och tänker lägga in den typen av aktivitet som kroppen klarar av. Nästa vecka har jag min vanliga pass inplanerade och före dess behöver jag testa hur kroppen reagerar på det i lagom takt.

Nu börjar det bli dags för återhämtning i form av sömn.

Önskar mina läsare en god natt,
Mvh Lise-Lotte

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *